BU ÇOCUK KİME BENZEMİŞ

Konuk Yazar: Psikolog Burcu SUBAŞI'dan önemli bilgiler...



Başkalarını bilmem ama benim için her yeni çocuk; semptomlar benzese de, yakarışlar aynı olsa da; yeni bir aile öyküsü, yeni bir örüntü ve yeni bir okuldur… Ve yine başkalarını bilmem ama ben bu birbirinden farklı ve eşsiz okulları çok severim. Ve şunu bilirim ki benim için yeni olan bu aile örüntüsüne yetişkinler; hastalık, bozukluk, eksiklik demeyi çok severler.

Zorlantı yaşayan her ebeveyn bu durumu ilk defa yaşamanın kaygısı içinde ne yapacağını bilemezken; yapabileceği en kolay yolu seçer. Problemi kısaltarak tanımlamak. Ve devamında en yalın halde; yaramaz, hiperaktif, agresif, inatçı, huysuz, uyumsuz… Sıfatları ile tanımlanan çocuklar var ederler. 

Ancak hatırlatmak istediğim küçük bir not var ki ‘bir çocuğun nasıl bir benlik oluşturmasını istiyorsanız kulağına o sıfatı sıklıkla yineleyin.

Ben kendi çevremde bu bilginin çoğu zaman olumlu kutbundan ziyade diğer kutbunun kullanılır oluşundan kaynaklanan sıkıntılara rastlıyorum. 

Şöyle ki yaşanan bu sıkıntılı durumların değişmesi için yeni bir bakış açısına ihtiyaç duyan ailenin, yardım çağrısıyla birlikte psikolog kendini bir aile öyküsünün içine paraşütle inmiş olarak bulur. Ve indiği o nokta tamda işlerin düğümlenme noktasıdır. Ve psikologdan beklenen tek bir sihirli dokunuşla harikalar yaratmasıdır. 

Fakat çoğu zaman terapistin yapması gereken tek bir sihirli dokunuş yerine, ailenin farkındalık kazanmasına yardımcı olmaktır. Çünkü içgörü yani farkındalık değişim için atılması gereken ilk adımdır. Ve yalnızca kişinin kendi farkındalığını kazanmış olması daha kökten ve daha yararlı davranış kalıplarını beraberinde getirir. 

İşte bu sebeptendir ki ailelerin, çocuklarının her tutum ve davranışını sürekli olarak –normal anormal - yeterli yetersiz- doğru yanlış- bakış açısıyla değerlendirmelerinden ziyade kendi tutum ve davranışları hakkında farkındalık kazanmaları bize kolaylık sağlar, çünkü her çocuk kendi davranış kalıbını ailesinin ona sunduğu davranış repertuarından seçer. 

Sevgilerimle…
Psikolog Burcu SUBAŞI 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...